Manifest pel Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia

NI HETERORPATRIARCAT, NI LGTBIFOBIA

PELS DRETS, DIVERSITAT I AUTONOMIA SEXUAL DE LES PERSONES LGTBI

Avui, Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia, des de PODEM Catalunya ens sumem a la iniciativa internacional dels moviments LGTBI per a denunciar el bullying, l'assetjament i les violències homo/transfòbiques i als continguts educatius homo/transfòbics que imperen a la societat mundial. De cap manera, podem acceptar una societat basada en l'opressió heteronormativa que vulnera la dignitat humana i la seva diversitat.

L'homofòbia, la transfòbia i la bifòbia són formes d'odi cap a les persones que viuen i expressen la seva diversitat sexual sense mediació del heteropatriarcat, aquell que oprimeix i discrimina la seva identitat, llibertat i autonomia sexual. La LGTBIfobia és una forma de violència basada en el gènere, perquè imposa la idea que totes les persones han d'ajustar-se a la interpretació heteronormativa, del que significa el comportament "normal" "masculí" o "femení".

El dret a l'educació de la comunitat LGTBI enfronta un seriós obstacle. L'assetjament o bullying relacionat amb l'homofòbia, transfòbia i bifòbia en els centres educatius té un gran impacte en les taxes d'aprenentatge i abandonament escolar. El dany psicològic, inclosa la baixa autoestima, deixen empremtes permanents en la vida de les persones i poden provocar conductes autodestructives, com el suïcidi, perquè genera climes escolars generalment insegurs, discriminatoris, estigmatitzants i violents.

A Espanya, encara les persones transsexuals precisen d'un diagnòstic psiquiàtric per poder accedir a tractaments hormonals, cirurgies de reassignació o modificació del sexe. Han d'acreditar mèdicament que pateixen disfòria de gènere, un "malestar" associat a la diferència "entre el gènere experimentat o expressat i el que els altres li assignarien". La manca de regulacions o la diversitat de normes defineixen un panorama autonòmic desigual. Al país també persisteix una llei de 2007 que requereix aquesta justificació mèdica per a la modificació del sexe en els registres oficials. A més, la medicina està molt endarrerida respecte a la teràpia de reemplaçament hormonal i vaginoplàsties, aquesta última és ambigua en relació a les tècniques usades.

Les dones lesbianes entre 26 i 40 anys són les que més afectades es veuen pels delictes d'odi a Espanya. Segons el Ministeri de l'Interior, dels 1.285 casos registrats i tipificats com a delictes d'odi, el 40% es deuen a l'orientació sexual de la víctima. En total, 512 persones van ser detingudes o imputades per aquest tipus de delictes, dels quals 476 eren homes. La majoria d'aquestes accions es van cometre en habitatges, vies públiques i establiments d'hostaleria i d'oci. L'informe dóna compte de 558 víctimes, de les quals 401 van ser dones i 157 homes.

Per al Moviment contra la Intolerància i el Consell de Víctimes de Delictes d'Odi, les xifres de l'Estat estan per sota de la realitat, i estimen uns 4.000 casos. Això és degut a una falta de denúncia de les víctimes i perquè la criminalitat està submergida i és desconeguda per la societat.

A Catalunya la LLEI 11/2014, de 10 d'octubre, que garanteix els drets de Lesbianes, Gais, Bisexuals, Transgèneres i Intersexuals i pretén eradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, suposa un "referent a nivell mundial" que ha de continuar implementant-se amb recursos econòmics i plans d'acció en coherència amb les demandes dels col·lectius LGTBI.

Des de PODEM Catalunya creiem que l'única garantia per fer visibles i protegir els drets d'aquest col·lectiu, que representa el 10% de la població espanyola, passa perquè les institucions actuïn amb polítiques coherents i consonants amb la dignitat de la diversitat humana i, sobretot, que l'educació estigui lliure de heteropatriarcat i violències.

Demanem DRETS efectius per a les persones LGTBI

Sobre el 17-M:

El Dia Internacional contra l'Homofòbia, la Transfòbia i la Bifòbia (IDAHO) va ser creat el 2004 per cridar l'atenció dels governs, líders d'opinió, els moviments socials, el públic i els mitjans de comunicació sobre la violència i la discriminació que pateixen les persones LGBTI a nivell internacional. En menys d'una dècada, el 17 de maig s'ha establert com la data més important de les comunitats LGBTI, per mobilitzarse a escala mundial. El 17 de maig és celebra en més de 130 països. Aquestes mobilitzacions s'uneixen a milions de persones en suport al reconeixement dels drets humans per a totes les persones, independentment de la seva orientació sexual o identitat o expressió de gènere.

El Dia Internacional contra l'Homofòbia, Transfòbia i Bifòbia no és una campanya centralitzada. És una acció significativa en tot el món per desclassificar l'homosexualitat com un trastorn mental. Aquest dia ha rebut el reconeixement oficial de diversos estats, institucions internacionals com el Parlament Europeu, i per autoritats locals. La majoria dels organismes de les Nacions Unides també marquen el Dia amb esdeveniments específics.

podem feminismes

ImprimeixCorreu-e