La comissió de Cultura del Parlament aprova per unanimitat la proposta d’En Comú Podem per salvar les sales de cinema
La comissió de Cultura del Parlament ha aprovat la proposta de resolució presentada pel grup parlamentari de Catalunya en Comú Podem per declarar la importància de l’exhibició de cinema com a eina de difusió de la cultura, d’equilibri territorial, de cohesió social i com a instrument pedagògic. El text aprovat insta el Govern de la Generalitat a desenvolupar un pla d’ajudes als ajuntaments dels territoris més vulnerables davant el risc del despoblament perquè puguin crear o rehabilitar espais per poder-hi fer projeccions. En aquest sentit, també s’encarrega a l’executiu que desenvolupi mesures que garanteixin l’equilibri territorial, ja sigui a través de convenis amb exhibidors especialitzats en la itinerància o a través de l’adquisició i manteniment de projectors digitals d’alta definició. En darrer terme, la resolució aprovada també estableix que es promogui la reforma de la llei de mecenatge per impulsar mesures d’ajuda a la distribució i exhibició de cinema als territoris més desafavorits.
La proposta, que va ser treballada en estreta col·laboració amb els responsables del Circuit Urgellenc i de la Mostra de Cinema Fantàstic de Ponent, Galacticat, ha estat votada favorablement per tots els grups parlamentaris. La coordinadora autonòmica de Podem Catalunya i diputada de Catalunya en Comú Podem, Conchi Abellán, ha celebrat un acord parlamentari que “ha de servir per revertir un desequilibri greu que ha portat a tancar gairebé un centenar de cinemes des de l’any 2000, dels quals, la majoria en municipis allunyats de grans conurbacions”. Així, destaca que comarques com l’Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà, la Segarra, el Moianès o el Pla de l’Estany ja no tenen cap cinema obert.
En el cas de les Terres de Lleida, l’Alt Pirineu i l’Aran, el portaveu d’En Comú Podem, Jaume Moya, adverteix que la Val d’Aran, les Garrigues, el Pla d’Urgell, el Solsonès o el Pallars Jussà estan en situació de risc perquè només tenen un cinema d’una sola sala a cada comarca. Moya assegura que el tancament d’espais de llarga tradició, com el Casal de Cervera, els Til·lers de Sort, o el Ribagorça del Pont de Suert, “provoquen que una part important del país hagi d’afrontar una greu mancança en l’accés a la cultura a través del cinema”.
“La reconversió digital del sector l’any 2014 va fer inviable la continuïtat de moltes sales i la crisi social i econòmica que castiga especialment al sector de la cultura pot acabar suposant la mort del cinema al nostre territori”, explica Moya. És per tot plegat, que la proposta de resolució aprovada demana el compromís del Govern per ajudar a mantenir o crear sales de projecció per combatre també el despoblament i el desequilibri territorial també en equipaments culturals, invertint en la digitalització i establint consensos amb els sectors empresarials de la distribució i l’exhibició de cinema.